E un articol puțin mai lung. Am lucrat un an la el.

  • 2010: realizarea conceptului pentru reabilitarea Castelului de Apă de lângă pasarelă;
  • Octombrie – Noiembrie 2011: pregătirea proiectului pentru înscrierea în Pepsi Refresh;
  • 16 noiembrie 2011: proiectul Turnul Nostru câştigă marele premiu, de 20.000$, în competiţia Pepsi Refresh;
  • Noiembrie – decembrie 2011: echipa proiectului primeşte noi membri şi încep demersurile pentru obţinerea autorizaţiei de construire necesară implementării proiectului cu care am câştigat competiţia Pepsi Refresh;
  • Obţinerea autorizaţiei de construire necesită, pe lângă mai multe avize, şi o expertiză tehnică a imobilului (Castel de apă, denumit Turnul Nostru). Astfel, se realizează expertiza tehnică, iar la începutul lunii ianuare aflăm că structura de rezistenţă a imobilului este foarte afectată;
  • Ianuarie: discutăm cu specialişti despre rezultatele expertizei tehnice şi suntem avertizaţi că Turnul Nostru nu poate primi o altă faţadă fără consolidare;
  • Aflăm că suma necesară consolidării turnului pentru a putea fi „îmbrăcat” cu lamele, display-uri şi led-uri reprezintă aproximativ echivalentul sumei câştigate, conform unilor ofertanți;
  • Autorizaţia de construire impune consolidarea Turnului Nostru;
  • Avem de ales: ne oprim, având în vedere că banii necesari sunt aproape dublul a ce avem şi dăm banii înapoi, sau muncim (fundraising), sperăm şi facem cât de mult putem din ce ne-am propus. În plus, luptăm ca cei 20 000$ să se cheltuie pentru Iaşi.
  • Alegem să încercăm şi să învingem inerţia, ne gândim că ceea ce vom face va fi o schimbare în bine; Pepsi, partenerul principal, ne încurajează în a găsi o soluție.
  • Ianuarie – aprilie 2012: sunt luni de căutări, prezentări, întâlniri, discuţii cu firme de contrucţii, companii şi instituţii. Telefoane, e-mailuri, drumuri la firma X sau Y, strategii, documente, mape, geruri, nămeţi de poveste…
    • Am căutat:  firme de construcţii care să colaboreze activ cu noi pentru a găsi soluţii realizabile în constrângerile bugetului existent, firme de materiale de construcţii care să contribuie ca sponsor, companii sau persoane fizice care să contribuie ca sponsor;
    • Elemente importante ale conceptului, cum erau ecranele sau chiar lamelele, riscau să rămână în afara bugetului dacă nu găseam susţinere pentru ele, datorită priorităţilor legate de intervenţiile pentru structură. Pentru că lamelele sunt o componentă definitorie a conceptului şi pentru că au avantajul de a fi un element compus, am creat planul de sponsorizare al lamelelor Turnului Nostru. Dar fără rezultate…
  • Sfârşitul lunii aprilie: suntem nevoiţi să privim adevărul în faţă, fie că nu am fost noi capabili, fie că timpul a fost prea scurt, fie că nu suntem obişnuiţi să vedem implicarea în comunitate ca pe un bine ce ni se returnează, fie că nu s-a înţeles ideea proiectului (de a arăta că se poate face şi nu doar critica de pe margine): cu fondurile/ sponsorizările strânse nu vom putea acoperi cheltuielile pentru implementarea proiectului;
  • S-a lucrat la foc continuu şi cu toate acestea, la sfârşitul lunii aprilie suntem nevoiţi să luăm o decizie greu de acceptat după atât efort: vom realiza doar consolidarea turnului;
  • Nu doar atât: s-a realizat un proiect tehnic de arhitectură şi rezistenţă,   s-a obţinut o autorizaţie de construire pentru faţada nouă care a câştigat concursul, s-au discutat detaliile de execuţie cu diferiţi executanţi dintre care s-a agreat unul.Dar aici ar fi trebuit să ne oprim. Şi să lăsăm comunităţii tot ce am reuşit să realizăm ca documentaţie, plus un turn gata pregătit;
  • Am vrut totuşi să lăsăm peisajului urban ieşean un obiectiv simbol care să comunice un mesaj că se poate şi am mai făcut un hei-rup. Cu acordul şi bunăvoinţa celor de la Pepsi am investigat posibile finalităţi ale proiectului. Astfel, am decis aplicarea unei picturi murale pe suprafaţa cilindrică a Turnului. Pentru aceasta am discutat cu specialişti de la Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi, dar şi cu alţi artişti ieşeni. Am cerut propuneri pentru o faţadă grafică, simplu şi rapid de executat care să reprezinte comunitatea, dar şi spaţiul construit al Iaşului;
  • Mai – iunie 2012: se desfăşoară lucrările de consolidare pentru Turnul Nostru;
  • Iunie – iulie 2012: am evaluat multe concepte grafice, iar cu ajutorul celor de la Satellite s-a concretizat un concept aplicabilt şi interesant ca şi relaţie cu comunitatea. În definitivarea conceptului grafic, ne-am concentrat şi pe a nu întârzia finalizarea proiectului mai mult decât e strict necesar;
  • August – septembrie 2012: implementarea conceptului grafic, pregătirea evenimentului de inaugurare;
  • 28 septembri 2012: Turnul Nostru salută ieşenii la evenimentul de inaugurare.

Aceasta a fost, pe scurt, călătoria “la rece” a Turnului Nostru.

După cum sperăm să concluzionați nu lipsa de strădanie, bunăvoinţă sau efort au cauzat schimbarea conceptului inițial. Întelegem şi sentimentele pe care modificarea le generează, le-am simţit şi noi, însă sunt cazuri în care deciziile care vizează un rezultat realizabil sunt mai bune decât încercările repetate. Dacă încercările făcute contau la ceva, probabil mai construiam un Turn mic, lângă cel existent.

Cheltuielile aferente proiectului au fost sumarizate aici.

În ciuda greșelilor, ghinioanelor, promisiunilor nerespectate și datorită inspirației, noroacelor, promisiunilor respectate, noi – cei din echipa Turnul Nostru incheiem acest prim episod cu zâmbetul pe buze, mulțumiți de ceea ce am caștigat pentru Iași și locuitorii săi.

Stați aproape. Nu ne oprim. Turnul Nostru abia a început.